Mom-day #deel7

Zwangerschapskilo’s… Tijdens de zwangerschap kom je een paar kilo’s bij. De een wat meer als de ander. En bij de een verdwijnen deze kilo’s als sneeuw voor de zon zodra het kindje geboren is en een ander moet het een en ander hier voor doen.

Geen enkele vrouw zal hetzelfde gewicht aankomen tijdens haar zwangerschap. Elke vrouw is uniek en dus ook haar gewichtstoename tijdens een zwangerschap. Sommige mensen denken dat je tijdens een zwangerschap voor twee moet eten, dit is absoluut niet waar! Al die extra kilo’s die jij er nog bovenop eet die moeten er ook weer van af! En die zwangerschapskilo’s kwijt raken, dat is nog een ding.

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond te eten en normale porties zoals je die gewend bent te eten. Het is belangrijk dat je dagelijks voldoende vitamines binnen krijgt. Neem desnoods extra vitamines in de vorm van supplementen. Let wel op dat dit geen vervanging is van een gezond en gevarieerd eetpatroon. Af en toe wat lekkers, zoals een koekje of wat chocolade, kan natuurlijk helemaal geen kwaad. Zolang je het maar binnen de grenzen houd en geen heel pak naar binnen werkt! Nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan dankzij al die hormonen die je vertellen dat je na dat ene koekje toch nog heus wel die andere drie koekjes naar binnen kan werken. Ook goed vocht binnen krijgen is belangrijk. Drink veel water en groene thee. Te veel koffie en frisdranken zou ik niet drinken tijdens je zwangerschap.

Het is heel normaal dat wanneer je zwanger bent je wat trek krijgt. Sommige vrouwen krijgen ’s nachts erg trek of juist ’s morgens heel erg. Ik had ’s nachts heel erg trek, zo erg zelfs dat ik er gewoon misselijk van werd als ik niet ging eten. Toen ik drie maanden zwanger was had ik er gelukkig geen last meer van. Het is natuurlijk niet heel erg gezond om midden in de nacht te gaan eten. Dus op een gegeven moment ging ik voor het slapen gaan een bak vla of yoghurt eten. Dit hielp bij mij gelukkig erg tegen de trek. Mocht je hier ook last van hebben dan kun je het beste voor het slapen gaan nog wat lichts eten zodat je ’s nachts niet wakker word van de trek.

Hoera! Daar is je baby dan eindelijk! Zo’n lief klein bolletje in je armen. Prachtig! Je denkt nu nog helemaal niet aan je lichaam en de kilo’s en de kleren die je straks weer wilt gaan aan trekken. Maar zodra de roze wolk weer langzaam aan in een normaal gekleurde wolk veranderd, begin je je toch een beetje te irriteren aan die overtollige vetjes. En uiteraard je moet jezelf de tijd gunnen om bij te komen en uit te rusten en je hoeft helemaal niet binnen vier weken weer zo strak te zijn! Maar hoe gaan we dit nu aanpakken om een beetje van die overtollige kilo’s af te komen?

Gezond eten en bewegen! Ja ja, heel clich√© ik weet het, maar het is toch echt zo. Ga lekker naar buiten wandelen met je kindje, eet veel fruit en groentes en laat de koekjes en chocolade zoveel mogelijk staan. Af en toe jezelf verwennen met iets lekkers mag uiteraard. Drink genoeg water, thee en melk. Het is belangrijk dat je veel vitamines binnenkrijgt, omdat een bevalling en de na sleep ervan veel van je lichaam vergt en dus kan ze wel wat extra’s gebruiken. Begin de ochtend met een stevig ontbijt, bijvoorbeeld Griekse yoghurt met noten en havermout, een glas jus d’orange en een kopje thee. Neem voor de middag twee bruine boterhammen met pindakaas, een gekookt eitje, een glas volle melk en thee. En voor de avond neem je verse geroerbakte spinazie, gebakken kip en wat rijst. Als tussendoortjes neem je komkommer, een cracker en wat noten. Dit allemaal is ook erg gezond als je borstvoeding geeft. Wanneer je naast het gezond eten ook elke dat een wandeling maakt ben je in no time van de extra kilo’s af.¬†

Wat hebben jullie gedaan om van de extra kilo’s af te komen? En waren jullie veel aangekomen? Ik zelf was ongeveer 15 kilo aangekomen en ik ben nog steeds niet helemaal van de overtollige vetjes af, maar dat komt allemaal wel!

Big kiss! Sophia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *